7.1.2016

Hinnan taakse ei kannata piiloutua



Presidentti Sauli Niinistön uudenvuodenpuhe on saanut jälkikäteen paljon huomiota ja herättänyt keskustelua. Puheen tulkinnanvaraisuus on kirvoittanut erilaisia analyyseja, ja erityistä huomiota on saanut puheen painotukset arvokysymyksissä ja ulkopoliittisissa linjauksissa. Myös talouskysymyksiä Niinistö käsitteli arvopohjalta ja toivoi työmarkkinasovun löytymistä. Hintakilpailukyky on Niinistön mukaan kaikilta osapuolilta tunnistettu ongelma, mutta yksimielisyyttä ratkaisuista ei ole vielä löytynyt.

Niinistön painotus talouden kehityksessä oli työntekijöiden hyvinvointi. Näkemykset olivat rohkaisevia ja kehottivat löytämään sovun: ”Hyvä ei ole kevättä riidellen kohdata.”

Hintakilpailukyky on talouden kehityksen kannalta tärkeää, eikä itseään saa hinnoitella valmiiksi ulos markkinoilta. Meidät on viime vuosien aikana peloteltu näkemään tilanne katastrofaalisena. Oli tilanne karmea tai ei, kyyninen asenne ei anna hyviä lähtökohtia tarvittavalle innostukselle, on vaikea löytää vaadittavaa asennetta.

Hinnan merkitystä ei voi vähätellä, mutta sen merkityksen taakse ei kannata piiloutua eikä hinta saa lannistaa. Hyvästä tuotteesta pitää löytää niitä merkityksiä, jotka tekevät siitä hintansa arvoisen. Ne pitää tunnistaa ja tuoda esiin todenmukaisella tavalla, oikeissa kanavissa tavoittaen oikeat kohderyhmät. Joskus potentiaalisin kohderyhmä voi jopa yllättää, ja tuotteen tarjoajan täytyy pysyä avoimena ja herkkänä kuka tuotetta oikeasti kuluttaa. Omat urautuneet mielikuvat eivät välttämättä luo sille oikeaa kokonaiskuvaa.

Tuotteen kohderyhmä voi löytyä läheltä, mutta yhä useammin maailmalta. Mikko Kärkkäinen, Tunto-yrityksen perustaja ja pääsuunnittelija, tiedosti suunnittelemilleen designvalaisimille olevan liian vähän kysyntää kotimaassa, ja tähtäsi heti laajemmille markkinoille. Kärkkäistä ajoi halu tehdä laadukasta tuotetta omien näkemystensä mukaisesti. Omien arvojen ja näkemysten mukaan toimiminen auttoi luomaan hienon tuotteen, ja herkkyys markkinoille antoi tuotteelle oikean kärjen. Alun perin yrityksen tuotteisiin kuului myös huonekaluja, mutta huomattava kiinnostus valaisimia kohtaan muovasi koko yritystoiminnan uusiksi. (lähde Yle-uutiset ja linkki) Energisyys, nopea reagointi, muovautuminen eli dynaamisuus, yhteen sanaan mahtuu paljon sisältöä, ja se kuvaa hyvin nykyajan markkinoilla vaadittavia taitoja.

Työmarkkinasovun löytymistä odotellessa pelataan niillä korteilla mitkä on annettu. Tuodaan tehokkaammin esiin niitä asioita, jotka kiinnostavat ja tekevät tuotteesta merkityksellisen. Kuluttajat ovat hintatietoisia ja hinta vaikuttaa valintoihin, mutta harvemmin tuote ostetaan vain koska se on halpa, tuotteisiin liittyy muitakin merkityksiä. Liian usein näkee loistavia tuotteita, jotka eivät saa kaivattua nostetta. Tällöin syitä voi etsiä muustakin kuin hinnasta. Presidentin uudenvuodenpuhe voisi olla pinnallinen katsaus vallitsevaan tilanteeseen ja kehotus toimimaan paremmin tulevana vuonna. Puheeseen sisältyvä arvolataus kertoo kumminkin siitä, mikä on ihmiselle tärkeintä, sisällöllä ja arvoilla on merkitystä.

Hanne Pohto-Viita
hanne.pohto-viita@bstr.fi

Lähde: http://yle.fi/uutiset/suomalaismuotoilijalta_tilattiin_valaisimet_sikstuksen_kappeliin__suunnitelma_jai_paavin_poydalle/8548594