26.1.2015

Mainos vai vähän enemmän?


Amerikkalaisen jalkapallon ja yhdysvaltalaisen urheilukansan vuoden kohokohta Super Bowl on jälleen sunnuntaina 1. helmikuuta. Suomessakin nähtävät Super Bowl -ottelut muistetaan Yhdysvalloissa vähintään yhtä hyvin upeista mainoksista ja väliaika-spektaakkeleista kuin itse pelistä.
Super Bowl -ottelut keräävät perheet ja ystävät isosti yhteen kannustamaan ja muuten vain viettämään yhteistä aikaa pelin siivellä. Kansallisen Nielsen-katsojatutkimuksen mukaan Super Bowl -ottelun kotikatsomossa yli puolet katsoo mieluummin mainokset kuin pelin. Katsojia oli viime vuonna 111.5 miljoonaa. Mainostajilla on taattu yleisö ja odotusarvo on kova. Mainoksia odotetaan, ne puhuttelevat, osallistavat ja herättävät kahvipöytäkeskusteluja (tai Yhdysvalloissa water cooler chats).

Mutta miksi ja miten?


Hyviä kysymyksiä aikana, jolloin sekä Yhdysvalloissa että Suomessa televisionkatselu ajanvietteenä on murroksessa. Suuri osa alle 40-vuotiaista ei katso televisiota reaaliajassa vaan viivästetysti lyhyissä pätkissä tai maratonina ja enenevässä määrin mobiililaitteilta. Urheilu pitää kuitenkin pintansa – ottelut ja kisat katsotaan mieluiten reaaliajassa, mahdollisimman isolta screeniltä ja hyvässä seurassa. Yhdysvalloissa isot ottelut näytetään vielä maksuttomilla kanavilla, mikä luo mainostajalle paljon mahdollisuuksia.

Mitä voimme oppia parhailta Super Bowl -mainostajilta? Kuinka syntyy viihdyttävä ja ikimuistettava mainostarina?


7 vinkkiä miten syntyy viihdyttävä ja ikimuistettava mainostarina



1. Hae tunteita ja vau-fiilistä

Microsoft rakensi vuoden 2014 Super Bowl -otteluun inspiroivan tarinan teknologian mahdollisuuksista.



2. Herätä keskustelua tai ole mukana ja tuo oma näkökulmasi

Coca-Colan vuoden 2014 mainos on upea ajatuksia herättävä visualisointi siitä mitä tämän päivän Amerikka ja amerikkalaisuus on.



3. Luo yhteys populaarikulttuuriin ja lisää pääosaan lapsi

Volkswagenin vuoden 2011 mainos on hellyttävä ja suureen yleisöön vetoava.



4. Tuo ylpeys tekemisestä esille ainutlaatuisella tavalla
Chryslerin vuoden 2014 mainoksesta huokuu ylpeys omasta tarinasta ja yrityksen kotiseudusta.



5. Tee jotain, joka poikkeaa normista

Viestintäteknologiayritys, T-Mobile, otti pelkistetyn suunnan vuoden 2014 mainokselle. Mainos erottui joukosta ja vahvisti muistijälkeä yrityksestä.



6. Käytä kerronnassa huumoria ja itseironiaa

Sympaattinen Betty White hauskuutti vuoden 2010 Snickers-mainoksessa.



7. Osallista yleisö
Doritos kutsui innokkaat amatöörikuvaajat kisaamaan siitä kuka tuottaa parhaimman mainoksen vuoden 2015 Super Bowl -otteluun.


Onnistunut mainospaikan valinta tuo Super Bowl -mainostajalle taatun yleisön ja vakuuttava mainos saattaa hymyilyttää, puhutella, osallistaa, herättää keskustelua ja vahvistaa positiivista mielikuvaa myös pitkään pelin jälkeen. Missä sinun yleisösi odottaa ainutlaatuista viestiäsi?

Booster auttaa kertomaan tarinasi oikeassa paikassa ja oikealla tavalla.

– Anniina
anniina.walsh@bstr.fi

16.1.2015

Tuhma mies lentokentällä

Kanssaihmiset huomioiva toiminta on ilmaista markkinointia

 



Neiti osoitti miestä sormella ja sanoi painokkaasti: ”Naughty man!”
Olimme kotimatkalla Englannista. Helsinki-Vantaalla passitarkastuksessa oli vastassa mies, joka ei katsonut tarpeelliseksi tervehtiä. Kaksi viikkoa Englannissa paikallista kulttuuria imenyt 2,5-vuotias lapsi oli ymmällään ja kysyi miksi setä ei sanonut hei. Kun ei heti kuulunut meiltä vastausta, neiti osoitti miestä sormella ja sanoi painokkaasti: ”Naughty man!” Menikö palaute oikeaan osoitteeseen, sitä en tiedä, mutta toivon vähän kuitenkin.

Jos opetamme lapsille, että pitää tervehtiä ja sanoa kiitos, anteeksi, saisinko ja voisinko, näitä sääntöjä vastaan toimivat aikuiset ovat hämmentävä kokemus. Esimerkin voimalla sitä kasvetaan.

Toisten huomioon ottaminen on tärkeä kansalaistaito. Vaikka mitä sanottaisiin jäyhistä suomalaisista, se pätee myös täällä. Hyviä tapoja arvostetaan ja niiden puuttumista päivitellään. Englantilaisessa yhteiskunnassa huonoista tavoista joutuu välittömästi tilille. Huono käytös ei yksinkertaisesti käy. I want never gets, sanoo anoppini.

Liike-elämä ei ole käytösneutraali ympäristö.
Sama pätee palvelukulttuuriin: liike-elämä ei ole käytösneutraali ympäristö. Kuinka usein olet kertonut loistavista palvelukokemuksista? Monestiko ostat siksi, että asiakaspalvelija on kiinnostunut tarpeestasi, ehdottaa ratkaisuja ja on ennen kaikkea miellyttävä – ja hyvätapainen? Minä ainakin ostan. Tympeistä tilanteista pyrin poistumaan mahdollisimman nopeasti, vaikka vastapuoli osaisi asiansa kuinka hyvin.

Niin tekee moni muukin, ja tinkimätön asiakaspalveluasenne voi ratkaista kenen yritys menestyy ja kenen ei. Konkreettisia esimerkkejä tietää jokainen. Kivat tyypit kasvattavat yrityksen mainetta ja arvostusta, koska ihmiset haluavat olla ensisijaisesti tekemisissä mukavien ihmisten kanssa. Kun yhdistetään hyvät tavat, vilpitön kiinnostus asiakkaaseen sekä asiantuntemus, menestyksen keitos alkaa olla kasassa. Mikään osa yksin ei vielä kanna, mutta kaikki yhdessä kyllä.



Kanssaihmiset huomioiva toiminta on markkinointia,
joka ei maksa mitään.


 

Tämä nollan euron investointi kuitenkin tuottaa: hyvää tahtoa yritystä kohtaan, kauniita sanoja puskaradiossa, kumppaneita, asiakkaita, ehkä myös ympäröivissä yrityksissä ajatuksia oman toiminnan kehittämiseen.

Hyvinä esimerkkeinä kauniista ja huomioivasta käytöksestä voi nostaa vaikkapa Powerparkin iäkkäämmän miellyttävän työntekijän, joka ehti kehua pikkutytön hienoa kynsilakkaa työn touhussa ja paikallisen kauppiaan, jolta liikenee mukavaa sanottavaa jokaiselle asiakkaalle.

Palatakseni alun lentokenttäesimerkkiin voin vain todeta, että jos lapsi hämmentyy huonosta käytöksestä ja vetää siitä johtopäätöksen vastapelurin kelvottomasta luonteesta, aikuinen ei hämmenny mutta ärsyyntyy. Eikä osta, ainakaan toista kertaa, jollei ole aivan pakko.

Toivonkin, että kaikki kävisivät säännöllisesti palauttamassa mieliin yrityksen arvot, joista todennäköisesti löytyy asiakaslähtöisyys ja hyvä sisäinen ilmapiiri jossain muodossa. Miten ne näkyvät teidän arjessanne joka päivä? Sanotteko huomenta kun tulette töihin, hymyilettekö kun kohtaatte asiakkaan?

Mari
mari.dawe@bstr.fi

2.1.2015

Innostu vastuullisuudesta!

Vastuullisuusviestintä koetaan monesti tylsäksi ja puuduttavaksi pakkopullaksi. Mutta mietipä, miten merkittäviä asioita organisaationne tekee ympäristön ja henkilöstön eteen. Kun itse innnostut aiheesta, saat varmasti muutkin ymmärtämään asian tärkeyden.

Finnairin kestävän kehityksen johtaja Kati Ihamäki kertoi eräässä seminaarissa, miten hän oli lomamatkallaan Karibian risteilyaluksella käyttänyt kosmetologipalveluita. Kosmetologi oli kysynyt, mitä hän tekee työkseen. Kuultuaan hänen työskentelevän vastuullisuuden ja ympäristöasioiden parissa, kosmetologi oli innostuneesti kertonut, miten hienoja kierrätysjärjestelmiä heidän aluksellaan on. Isollakin risteilijällä jokainen työntekijä on perehdytetty ja innostettu mukaan ympäristöajatteluun.

Aina vastuulliset teot eivät näyttäydy asiakkaille samassa valossa kuin organisaatiolle. Yksi opettavainen esimerkki liityy Finnairin kalustouudistukseen. Finnair vaihtoi lentokoneisiin kevyemmät penkit, jotta kone painaisi vähemmän, kuluttaisi vähemmän polttoainetta ja näin vähentäisi ilmastosaasteita. Asiakkaille ei kuitenkaan muistettu kertoa asiasta, joten penkeistä tuli valtavasti huonoa palautetta. Mitä tästä opimme?

Panosta olennaiseen 

 

Käy läpi yrityksen arvoketjuajattelu ja tunnista olennaiset asiat. Esimerkiksi Niken suurimmat kuormitukset ympäristölle syntyvät tuotekehityksestä sekä tuotteiden käytöstä ja huollosta. Niken kannattaakin panostaa tuotteiden hoito-ohjeisiin ja kierrätykseen käytön jälkeen.

Muista kertoa asiakkaille

 

Jos muutat tuotteen tai palvelun olennaisia asioita, kerro asiakkaille, miksi näin tehdään. Jos taustalla on sellaiset syyt, joita asiakkaat arvostavat, muutokset otetaan helpommin vastaan ja parannukset sitouttavat asiakkaita entisestään. Parhaimmassa tapauksessa asiakkaat kertovat tuotteesta positiivisia asioita yhä useammin muille. Asiakkaat haluavat tietää tuotteiden alkuperän ja valmistusprosessin. Ole valmis kertomaan, mistä tuotteet tulevat. Jos prosessissa on jotain, minkä takana et voi seistä, muuta se. Varaudu myös kriisitilanteisiin ja suunnittele, miten reagoit, jos tuotteesi tai palvelusi nousee kritiikin kohteeksi.

Innosta työntekijät ja asiakkaat 

 

Vastuullisuusviestinnän ei tarvitse olla tylsää. Keskity positiivisiin asioihin ja tuo ne esiin mielenkiintoisella tavalla. Kun henkilöstö innostuu vastuullisesta toiminnasta, he tartuttavat oman innostuksensa myös asiakkaisiin. Kaiken perustana on hyvinvoiva henkilöstö: kun työntekijöillä on asiat kunnossa, toimivat he paremmin organisaation puolestapuhujina. Monissa organisaatioissa henkilöstön hyvinvointi onkin yksi olennaisimmista vastuullisuustekijöistä.

Usein vastuullinen toiminta automaattisesti johtaa yrityksen parempaan menestykseen. Esimerkiksi lentoyhtiöiden täytyy panostaa ympäristövaikutusten minimointiin, mutta samalla polttoainekustannukset pienentyvät. Mitä sinä voit tehdä vastuullisemmin ja mistä asioista voisit kertoa enemmän?

Minna Kätevä
minna.kateva@bstr.fi