16.3.2015

5 askelta verkkosivujen tehokkaaseen kevätsiivoukseen


Näillä leveysasteilla aurinko tuo nyt uutta energiaa päiviin ja samalla armottomasti paljastaa kulahtaneet sohvatyynyt, villakoirat nurkissa ja tahrat ikkunoissa. Samoin kuin usein koti talven jäljiltä, monesti yrityksen verkkosivut saattavat jämähtää vanhaan kuosiin.



Tänä päivänä verkkosurffaajien odotukset ovat entistä korkeammalla – tärkeä tieto pitää tulla esiin helposti, nopeasti ja hyvin paketoituna. Kevät on inspiroitumisen, uusiutumisen ja toiminnan aikaa, joten siten erinomainen ajankohta toteuttaa verkkosivujen kevätsiivous. Suinpäin ei tässä tapauksessa kuitenkaan kannata lähteä pölyhuiskan ja maalisudin kanssa heilumaan vaan verkkosivujen kevätsiivous kannattaa aloittaa perusteellisella nykytilanteen kartoituksella:
  1. Julkisivu: onko sivuston ulkoasu rapistunut?

    • Valitse 5-10 kilpailijaa Suomesta ja 5-10 alasi toimijaa ulkomailta, ja käy heidän verkkosivuillaan – löydätkö trendejä?
    • Tarkastele sivustoja, joissa vierailet vapaa-ajalla – kerää hyviä ja huonoja kokemuksia ja mieti miten voisit toteuttaa hyvät kokemukset omalla sivustollasi.
    • Kysy asiakkailtasi suoraan kokemuksia sivustosi ilmeestä ja käyttömukavuudesta.
  2. Huonejaon toimivuus ja sisäiset kulkuyhteydet: onko sivustosi rakenne optimaalinen kävijän kokemusta silmällä pitäen?

    • Mikä on ensivaikutelma – onko kävijän helppo kulkea sivustolla ja löytää tarvittava sisältö helposti ja nopeasti? Toimiiko linkitys sivuston sisällä? Mukautuuko sivusto mobiilikäyttöön? Onko yhteys sosiaalisen median kanaviin selkeä ja helppokäyttöinen?
    • Onko kävijälle annettu tarpeeksi selkeitä vinkkejä ja suoria toimintakehotuksia, jotka houkuttelevat kokemaan, osallistumaan, tutustumaan, tilaamaan, jakamaan tai suosittelemaan?
  3. Sisustus: missä ovat sivuston katseenvangitsijat ja hukkaneliöt?

    • Kartoita verkkosivujen sisältötekstit ja vertaa niitä yrityksen ajan tasalla olevaan markkinointistrategiaan. Karsi ja kehitä. Varmista, että viesti kantaa ja on yhtenäinen eri kanavissa. Jos tarpeen, päivitä sivuston ilme, kuvitus, kuvat ja graafiset elementit tukemaan yrityksen arvoja ja ydinviestiä.
    • Valjasta verkkosivut yhdeksi sisältömarkkinoinnin tukikohdaksi. Kuuntele ja auta asiakasta. Päätä mitä viestitään ja miten sisältö muokataan ja hyödynnetään eri kanavissa kohderyhmiä arvostaen? Kierrätä hyvää: kokoa, hajota, kokoa uudelleen samoista aineksista ja laita kiertoon.
  4. Löydettävyys: näkyykö verkkosivusi internet-kartalla?

    • Optimoi verkkosivujesi sisältötekstit ja tarkista sivuston avainsanat sekä ulkoiset linkit niin teet sisällöstä hakukoneystävällisen = sivustosi nousee ylemmäs luonnollisissa Google-hauissa, mikä tarkoittaa enemmän kävijöitä ilman ylimääräisiä kustannuksia.
    • Harkitse kohdennettua bannerimainontaa, jonka avulla voit saada uusia kävijöitä valitsemastasi kohderyhmästä tai jo aikaisemmin sivustolla vierailleet palaamaan. Tarkista, että sivusto sisältää myös kohdennetut alasivut. Hakijan täytyy löytää juuri se tieto, jota oli etsimässä.
  5. Viikkosiivoussuunnitelma: seuraa – analysoi – optimoi – seuraa – analysoi - optimoi…

    • Asenna esimerkiksi Google Analytics tai Snoobi -kävijäseurantasovellus niin pysyt selvillä kuka verkkosivuillasi vierailee, mistä hän tulee, koska hän käy, mistä hän on kiinnostunut ja minne hän menee. Käytä tieto hyväksesi markkinoinnin ja verkkosivustostrategian suunnittelussa.
    • Asenna Google Alerts -mediaseurantapalvelu valitsemillasi hakusanoilla, kuten esimerkiksi yrityksesi nimi, niin tiedät mitä näistä aiheista puhutaan verkossa. Reagoi tarvittaessa.

      Päätä nykytilanteen kartoituksen jälkeen mitä on aika 1. raikastaa, 2. puhdistaa ja 3. uudistaa. Tee inventaario verkkosivujesi ongelmakohdista, hae oikeat ratkaisut, toteuta johdonmukaisesti ja seuraa tuloksia. Mieti, mitä kannattaa tehdä itse ja mihin kannattaa hakea ulkopuolista apua alan asiantuntijoilta. Lopputulos: viihtyisät ja toimivat verkkosivut, joihin on helppo kutsua uusia ja vanhoja kävijöitä.

      Boosterin asiantunteva tiimi tekee verkkosivuston kevätsiivouksesta vaivattoman. Ota yhteyttä, niin sovitaan aika verkkosivujesi kehityskohteiden kartoitukseen.

      – Anniina
      anniina.walsh@bstr.fi