26.1.2015

Mainos vai vähän enemmän?


Amerikkalaisen jalkapallon ja yhdysvaltalaisen urheilukansan vuoden kohokohta Super Bowl on jälleen sunnuntaina 1. helmikuuta. Suomessakin nähtävät Super Bowl -ottelut muistetaan Yhdysvalloissa vähintään yhtä hyvin upeista mainoksista ja väliaika-spektaakkeleista kuin itse pelistä.
Super Bowl -ottelut keräävät perheet ja ystävät isosti yhteen kannustamaan ja muuten vain viettämään yhteistä aikaa pelin siivellä. Kansallisen Nielsen-katsojatutkimuksen mukaan Super Bowl -ottelun kotikatsomossa yli puolet katsoo mieluummin mainokset kuin pelin. Katsojia oli viime vuonna 111.5 miljoonaa. Mainostajilla on taattu yleisö ja odotusarvo on kova. Mainoksia odotetaan, ne puhuttelevat, osallistavat ja herättävät kahvipöytäkeskusteluja (tai Yhdysvalloissa water cooler chats).

Mutta miksi ja miten?


Hyviä kysymyksiä aikana, jolloin sekä Yhdysvalloissa että Suomessa televisionkatselu ajanvietteenä on murroksessa. Suuri osa alle 40-vuotiaista ei katso televisiota reaaliajassa vaan viivästetysti lyhyissä pätkissä tai maratonina ja enenevässä määrin mobiililaitteilta. Urheilu pitää kuitenkin pintansa – ottelut ja kisat katsotaan mieluiten reaaliajassa, mahdollisimman isolta screeniltä ja hyvässä seurassa. Yhdysvalloissa isot ottelut näytetään vielä maksuttomilla kanavilla, mikä luo mainostajalle paljon mahdollisuuksia.

Mitä voimme oppia parhailta Super Bowl -mainostajilta? Kuinka syntyy viihdyttävä ja ikimuistettava mainostarina?


7 vinkkiä miten syntyy viihdyttävä ja ikimuistettava mainostarina



1. Hae tunteita ja vau-fiilistä

Microsoft rakensi vuoden 2014 Super Bowl -otteluun inspiroivan tarinan teknologian mahdollisuuksista.



2. Herätä keskustelua tai ole mukana ja tuo oma näkökulmasi

Coca-Colan vuoden 2014 mainos on upea ajatuksia herättävä visualisointi siitä mitä tämän päivän Amerikka ja amerikkalaisuus on.



3. Luo yhteys populaarikulttuuriin ja lisää pääosaan lapsi

Volkswagenin vuoden 2011 mainos on hellyttävä ja suureen yleisöön vetoava.



4. Tuo ylpeys tekemisestä esille ainutlaatuisella tavalla
Chryslerin vuoden 2014 mainoksesta huokuu ylpeys omasta tarinasta ja yrityksen kotiseudusta.



5. Tee jotain, joka poikkeaa normista

Viestintäteknologiayritys, T-Mobile, otti pelkistetyn suunnan vuoden 2014 mainokselle. Mainos erottui joukosta ja vahvisti muistijälkeä yrityksestä.



6. Käytä kerronnassa huumoria ja itseironiaa

Sympaattinen Betty White hauskuutti vuoden 2010 Snickers-mainoksessa.



7. Osallista yleisö
Doritos kutsui innokkaat amatöörikuvaajat kisaamaan siitä kuka tuottaa parhaimman mainoksen vuoden 2015 Super Bowl -otteluun.


Onnistunut mainospaikan valinta tuo Super Bowl -mainostajalle taatun yleisön ja vakuuttava mainos saattaa hymyilyttää, puhutella, osallistaa, herättää keskustelua ja vahvistaa positiivista mielikuvaa myös pitkään pelin jälkeen. Missä sinun yleisösi odottaa ainutlaatuista viestiäsi?

Booster auttaa kertomaan tarinasi oikeassa paikassa ja oikealla tavalla.

– Anniina
anniina.walsh@bstr.fi