2.1.2015

Innostu vastuullisuudesta!

Vastuullisuusviestintä koetaan monesti tylsäksi ja puuduttavaksi pakkopullaksi. Mutta mietipä, miten merkittäviä asioita organisaationne tekee ympäristön ja henkilöstön eteen. Kun itse innnostut aiheesta, saat varmasti muutkin ymmärtämään asian tärkeyden.

Finnairin kestävän kehityksen johtaja Kati Ihamäki kertoi eräässä seminaarissa, miten hän oli lomamatkallaan Karibian risteilyaluksella käyttänyt kosmetologipalveluita. Kosmetologi oli kysynyt, mitä hän tekee työkseen. Kuultuaan hänen työskentelevän vastuullisuuden ja ympäristöasioiden parissa, kosmetologi oli innostuneesti kertonut, miten hienoja kierrätysjärjestelmiä heidän aluksellaan on. Isollakin risteilijällä jokainen työntekijä on perehdytetty ja innostettu mukaan ympäristöajatteluun.

Aina vastuulliset teot eivät näyttäydy asiakkaille samassa valossa kuin organisaatiolle. Yksi opettavainen esimerkki liityy Finnairin kalustouudistukseen. Finnair vaihtoi lentokoneisiin kevyemmät penkit, jotta kone painaisi vähemmän, kuluttaisi vähemmän polttoainetta ja näin vähentäisi ilmastosaasteita. Asiakkaille ei kuitenkaan muistettu kertoa asiasta, joten penkeistä tuli valtavasti huonoa palautetta. Mitä tästä opimme?

Panosta olennaiseen 

 

Käy läpi yrityksen arvoketjuajattelu ja tunnista olennaiset asiat. Esimerkiksi Niken suurimmat kuormitukset ympäristölle syntyvät tuotekehityksestä sekä tuotteiden käytöstä ja huollosta. Niken kannattaakin panostaa tuotteiden hoito-ohjeisiin ja kierrätykseen käytön jälkeen.

Muista kertoa asiakkaille

 

Jos muutat tuotteen tai palvelun olennaisia asioita, kerro asiakkaille, miksi näin tehdään. Jos taustalla on sellaiset syyt, joita asiakkaat arvostavat, muutokset otetaan helpommin vastaan ja parannukset sitouttavat asiakkaita entisestään. Parhaimmassa tapauksessa asiakkaat kertovat tuotteesta positiivisia asioita yhä useammin muille. Asiakkaat haluavat tietää tuotteiden alkuperän ja valmistusprosessin. Ole valmis kertomaan, mistä tuotteet tulevat. Jos prosessissa on jotain, minkä takana et voi seistä, muuta se. Varaudu myös kriisitilanteisiin ja suunnittele, miten reagoit, jos tuotteesi tai palvelusi nousee kritiikin kohteeksi.

Innosta työntekijät ja asiakkaat 

 

Vastuullisuusviestinnän ei tarvitse olla tylsää. Keskity positiivisiin asioihin ja tuo ne esiin mielenkiintoisella tavalla. Kun henkilöstö innostuu vastuullisesta toiminnasta, he tartuttavat oman innostuksensa myös asiakkaisiin. Kaiken perustana on hyvinvoiva henkilöstö: kun työntekijöillä on asiat kunnossa, toimivat he paremmin organisaation puolestapuhujina. Monissa organisaatioissa henkilöstön hyvinvointi onkin yksi olennaisimmista vastuullisuustekijöistä.

Usein vastuullinen toiminta automaattisesti johtaa yrityksen parempaan menestykseen. Esimerkiksi lentoyhtiöiden täytyy panostaa ympäristövaikutusten minimointiin, mutta samalla polttoainekustannukset pienentyvät. Mitä sinä voit tehdä vastuullisemmin ja mistä asioista voisit kertoa enemmän?

Minna Kätevä
minna.kateva@bstr.fi