30.10.2014

Moraalittomat mainosmaakarit ja humpuukimestarit?

Kollegani sai kuulla olevansa huono ja moraaliton ihminen, koska hän työskentelee mainosalalla. Nauratti, sitten hätkähdytti. Näinkö osa maailmaa meidät näkee, vaikka me käytämme merkittävän osan työajastamme totuuksien perässä juoksemiseen?

Markkinoinnilla halutaan vaikuttaa ihmisten ostopäätöksiin, ja silloin on parasta puhua totta. Huijaamisesta jää nimittäin kiinni, ja se vetää maton sekä mainostajan että mainostoimistokumppanin jalkojen alta. Pettynyt ei osta uudelleen eikä suosittele vaan saattaa sapetuksensa laajan yleisön tietoon keskustelupalstojen lokaosastoilla. Kun uudelleenostot ja suosittelut ovat ne vaikutukset joita me haluamme saada aikaan, pysymme tiukasti erossa kaikenlaisesta kaunistelusta.

" Se, joka markkinoidessaan valehtelee, häviää varmasti. "
Se, joka markkinoidessaan valehtelee, häviää varmasti. Jos meidän asiakkaamme häviää, mekin häviämme. Ja yhteiskunta ympärillämme siinä sivussa. Kyllä se on kauppa joka kannattaa – hyvinvoivat yritykset tuovat toiminta-alueillaan hyvinvointia työllistämällä ja veroja maksamalla, ihan jokaiselle meistä.

Jotta yritys voi menestyä pitkällä tähtäimellä, sillä pitää olla puhtaat jauhot pussissa. Tämän moraalin vartijoina mekin seisomme: se kuinka asiakasyrityksillämme ja toiminta-alueillamme menee, on meille sydämen asia.

" Moraalin näkökulmasta ei myöskään ole yhdentekevää mitä ja miten mainostoimisto markkinoi. "
Moraalin näkökulmasta ei myöskään ole yhdentekevää mitä ja miten mainostoimisto markkinoi. On jopa suotavaa kertoa esimerkiksi elämänlaatua ja turvallisuutta parantavista tuotteista ja palveluista, terveellisemmästä ruoasta, ympäristön kannalta paremmista ratkaisuista ja hyväntekeväisyyshankkeista. Näin markkinoinnin kohtaavat ihmiset löytävät arvomaailmalleen ja tarpeilleen sopivia vaihtoehtoja ja vaikutetaan yleiseen hyvinvointiin. Enkä nautiskeluakaan nyt lähtökohtaisesti moraalittomana asiana näkisi, erityisesti jos pysytään siinä kuuluisassa kohtuudessa eikä aiheuteta muille murhetta.

Jottei nyt mene hurskastelun puolelle, haluan vielä sanoa, että jokainen varmasti kohtaa moraalisesti vähintäänkin arveluttavaa mainontaa. Paljon on maailmassa kampetta, joka halutaan saada kaupaksi keinolla millä hyvänsä. Jokainen käyttäköön kohdatessaan tällaista mainontaa tervettä harkintaa niin hankkimispäätöksen kuin tulevan mainostoimistokumppanin valinnan suhteen.

Siispä jos mainonta aiheuttaa sinussa närkästystä, kuuntele itseäsi. Älä osta. Mutta jos huomaat markkinoinnin antavan ajattelemisen aihetta ja koskettavan arvomaailmaa johon uskot, kaiva ihmeessä seteli tai muovikortti taskusta. Osta tai lahjoita, nauti, tee hyvää itsellesi, läheisillesi, yrityksellesi, ympäristölle tai apua tarvitseville.

Jokainen on lopulta omien valintojensa, moraalisten tai moraalittomien, vartija. Tämä koskee myös mainostoimistoja ja kaikkia meitä, joiden leipää ja voita mainostoimistotyö on.

Me Boosterissa olemme kirkasotsaisesti valinneet päivänvaloa kestävän tien. Sitä jokainen boosterilainen voi kulkea ylpeästi ja hyvällä omallatunnolla, asiakkaiden menestys tavoitehorisontissa häämöttäen.

- Mari Dawe
mari.dawe@bstr.fi

22.10.2014

Olipa kerran...

Olipa kerran nuorukainen nimeltään Iisakki joka ilmoitti morsiamelleen päättäneensä ryhtyä puukkosepäksi. Hänen tinkimättämyytensä ja intohimonsa loivat brändin, joka tunnetaan ympäri maailman. 

Vaikka osakeyhtiö on matkan varrella käynyt melkoisen syvällä on brändi säilynyt läpi vuosien ja liiketoiminta nousemassa uusien omistajien myötä jälleen kukoistukseen.
Iisakin aikakauden jälkeen olemme nähneet monia mielenkiintoisia yrityksiä, jotka perustuvat vahvaan osaamiseen ja kovaan työntekemiseen. Näihin elementteihin kun lisätään ainutlaatuisuudesta kertova vahva tarina on yrityksellä edellytykset luoda asiakkaisiin side, joka kestää myös rajummat tyrskyt mitä maailma tarjoaa.

FACTS TELL, STORIES SELL

Mikä on sinun yrityksesi tarina?
  • Mieti mikä on yrityksessäsi ainutlaatuista. Unohda termit asiakaslähtöinen, laadukas ja palveleva, koska ne ovat itsestäänselvyyksiä joita kaikki kilpailijatkin toistavat.
  • Mieti mikä on yrityksesi iso unelma johon pyritte ja kerro se avoimesti.
Kun olet löytänyt vastaukset edellämainittuihin mieti vielä sopisivatko vastaukset kaikkiin muihinkin toimialanne yrityksiin. Mikäli sopivat pohdi vieläkin tarkemmin tai pyydä ammattilaiset apuun

Jokaisessa yrityksessä on varmasti ainekset mielenkiintoiseen tarinaan, joka houkuttaa asiakkaita - kun se osataan oikein kertoa. 
 
- Tero



14.10.2014

Merkityksen merkitys

Nordic Business Forum järjestettiin viime viikolla Helsingissä. Lähes jokainen puhuja otti esille työn merkityksellisyyden: Mikä merkitys työlläni on muiden elämään? Kuka meitä jäisi kaipaamaan, jos organisaatiotamme ei olisi? Oman työn merkityksellisyys on tärkeää paitsi motivaation mutta erityisesti tulosten kannalta. Tuloksia ei saavuteta ilman kovaa työtä ja intohimoista asennetta. Intohimo työhön puolestaan syntyy, kun tietää omalla tekemisellä olevan tärkeän roolin.

Kalifornian kuvernööri Arnold Schwarzenegger kehotti jokaista rikkomaan edessään oleva peilin ja näkemään sen takana olevat ihmiset, jotka tarvitsevat apua. Kirjailija ja liike-elämän konsultti Jim Collins lopetti luentonsa painavaan kysymykseen: Miten minä voin olla muille enemmän hyödyksi? Air Asia -lentoyhtiön perustaja Tony Fernandes puolestaan osoitti, millainen merkitys hänen pienellä teollaan voi olla pienelle tytölle, joka haaveilee pilotin urasta.

Mainostoimistojen merkitystä usein vähätellään. Mutta oletko tullut ajatelleeksi, millaista liike-elämä olisi ilman ammattimaista markkinointia? Miten alueen opiskelijat voisivat kehittää omaa osaamistaan? BSTR näkee oman merkityksensä erityisesti toimialueensa markkinoinnin kehittäjänä. Emme tavoittele ainoastaan asiakkaidemme ja yrityksemme vaan koko alueen menestystä.

Ensi vuonna Nordic Business Forumin pääteemana on "Impact". Silloin kuulemme varmasti lisää pysäyttäviä puheenvuoroja siitä, miten omalla työllä ja valinnoilla on merkitystä.