30.10.2014

Moraalittomat mainosmaakarit ja humpuukimestarit?

Kollegani sai kuulla olevansa huono ja moraaliton ihminen, koska hän työskentelee mainosalalla. Nauratti, sitten hätkähdytti. Näinkö osa maailmaa meidät näkee, vaikka me käytämme merkittävän osan työajastamme totuuksien perässä juoksemiseen?

Markkinoinnilla halutaan vaikuttaa ihmisten ostopäätöksiin, ja silloin on parasta puhua totta. Huijaamisesta jää nimittäin kiinni, ja se vetää maton sekä mainostajan että mainostoimistokumppanin jalkojen alta. Pettynyt ei osta uudelleen eikä suosittele vaan saattaa sapetuksensa laajan yleisön tietoon keskustelupalstojen lokaosastoilla. Kun uudelleenostot ja suosittelut ovat ne vaikutukset joita me haluamme saada aikaan, pysymme tiukasti erossa kaikenlaisesta kaunistelusta.

" Se, joka markkinoidessaan valehtelee, häviää varmasti. "
Se, joka markkinoidessaan valehtelee, häviää varmasti. Jos meidän asiakkaamme häviää, mekin häviämme. Ja yhteiskunta ympärillämme siinä sivussa. Kyllä se on kauppa joka kannattaa – hyvinvoivat yritykset tuovat toiminta-alueillaan hyvinvointia työllistämällä ja veroja maksamalla, ihan jokaiselle meistä.

Jotta yritys voi menestyä pitkällä tähtäimellä, sillä pitää olla puhtaat jauhot pussissa. Tämän moraalin vartijoina mekin seisomme: se kuinka asiakasyrityksillämme ja toiminta-alueillamme menee, on meille sydämen asia.

" Moraalin näkökulmasta ei myöskään ole yhdentekevää mitä ja miten mainostoimisto markkinoi. "
Moraalin näkökulmasta ei myöskään ole yhdentekevää mitä ja miten mainostoimisto markkinoi. On jopa suotavaa kertoa esimerkiksi elämänlaatua ja turvallisuutta parantavista tuotteista ja palveluista, terveellisemmästä ruoasta, ympäristön kannalta paremmista ratkaisuista ja hyväntekeväisyyshankkeista. Näin markkinoinnin kohtaavat ihmiset löytävät arvomaailmalleen ja tarpeilleen sopivia vaihtoehtoja ja vaikutetaan yleiseen hyvinvointiin. Enkä nautiskeluakaan nyt lähtökohtaisesti moraalittomana asiana näkisi, erityisesti jos pysytään siinä kuuluisassa kohtuudessa eikä aiheuteta muille murhetta.

Jottei nyt mene hurskastelun puolelle, haluan vielä sanoa, että jokainen varmasti kohtaa moraalisesti vähintäänkin arveluttavaa mainontaa. Paljon on maailmassa kampetta, joka halutaan saada kaupaksi keinolla millä hyvänsä. Jokainen käyttäköön kohdatessaan tällaista mainontaa tervettä harkintaa niin hankkimispäätöksen kuin tulevan mainostoimistokumppanin valinnan suhteen.

Siispä jos mainonta aiheuttaa sinussa närkästystä, kuuntele itseäsi. Älä osta. Mutta jos huomaat markkinoinnin antavan ajattelemisen aihetta ja koskettavan arvomaailmaa johon uskot, kaiva ihmeessä seteli tai muovikortti taskusta. Osta tai lahjoita, nauti, tee hyvää itsellesi, läheisillesi, yrityksellesi, ympäristölle tai apua tarvitseville.

Jokainen on lopulta omien valintojensa, moraalisten tai moraalittomien, vartija. Tämä koskee myös mainostoimistoja ja kaikkia meitä, joiden leipää ja voita mainostoimistotyö on.

Me Boosterissa olemme kirkasotsaisesti valinneet päivänvaloa kestävän tien. Sitä jokainen boosterilainen voi kulkea ylpeästi ja hyvällä omallatunnolla, asiakkaiden menestys tavoitehorisontissa häämöttäen.

- Mari Dawe
mari.dawe@bstr.fi